Andre svømmere siger..


Seneste blogindlæg

Crawlteknik og øvelser


“Jeg kæmper med vejrtrækningen”

Sådan starter stort hver mail jeg får fra en ny svømmer. Og det er der ikke noget forkert i! Jeg nævner det kun, fordi du så ved, at du ikke er alene i den båd 🙂

Sagen er bare den, at jeg ikke har en særlig øvelse eller teknik, der kan hjælpe dig på plads med vejrtrækningen. For der er så mange elementer af crawlen, der kan være skyld i dit besvær med vejrtrækningen. Derfor, hvis du vælger at starte i et undervisningsforløb hos mig, vil du opleve, at jeg bruger de første 2-3 timer på at lave en række øvelser, der (for dig) ikke minder ret meget om crawl.

Det synes familien Zachariasen også var lidt mystisk – til at begynde med…

“Line startede med at lære os det helt basale, som man bør kunne, når man skal bevæge kroppen i vand – øvelser vi, efter den første time, ikke helt synes havde noget med ”rigtig” svømning at gøre – men det var sjovt og meget hurtigt fandt vi også ud af, hvor vigtigt det egentligt er, at arbejde med kroppens balance i vandet, og hvor de forskellige bevægelser i crawl egentlig starter – og efterhånden mærkede vi alle en stor forskel. Grundøvelserne er gode at bruge også når vi svømmer for os selv i den daglige træning.”

Du skal betragte crawl lidt ligesom et puslespil på 20 brikker. Vi skal først blive gode venner med alle brikkerne, før vi stille og roligt begynder at sætte dem sammen, så du i sidste ende vil opleve, at du svømmer crawl, og at vejtrækningen ikke længere er noget, du tænker over. Men for at nå dertil er der som sagt en masse andet teknik, vi skal have styr på først.

Så ja, jeg kan godt forstå, at du kæmper med vejrtrækningen. Og den skal jeg nok hjælpe dig med at få styr på. Men jeg starter bare et helt andet sted 🙂

Maja, der svømmede hos mig for et par år tilbage har egentlig sagt det meget fint:

“Fokus på træningen hos Line var det allermest basale. Jeg svømmede lidt crawl, da jeg kom, men Line valgte alligevel at starte “forfra” – men med god grund.  At få det hele pillet fra hinanden, for derefter at blive sat sammen igen på korrekt teknisk vis, gav mig en større sikkerhed i vandet, og en større tro på at jeg nok skulle komme til at meste også denne disciplin i triatlon.”

Men nu skal du ikke efterlades helt uden i det mindste bare én øvelse. Den skal dog ses som én af flere øvelser, der til sammen skal sikre dig en god vejrtrækning.

Sidebensøvelse!

Den møder du enten i 1. eller som minimum i 2. time ved mig. Den har fokus på både balance, fornemmelsen i din core, skuldre og arme og i sidste ende også den indledende teknik i din vejtrækning. Den kan du se i videoen her:

Jeg kan derimod IKKE anbefale de øvelser, du ser i videoen herunder. Normalt vil jeg ikke vise forkerte øvelser her på bloggen, men jeg ser så meget “skrammel” rundt omkring i hallerne, så jeg kan ligeså godt pointere, hvad jeg bestemt ikke synes, at du skal kaste dig ud i af øvelser 😉

Det er specielt øvelse 1 og 2, du skal holde dig fra. Øvelse 3 og 4 kan du sagtens møde ved mig, men vejen dertil, er en helt anden, end den de foreslår her i videoen. Den korte forklaring er, at du får et forkert balancepunkt i vandet med de to første øvelser. Og det er dumt at starte forkert ud 🙂

Kæmp videre! Og kontakt mig hvis du tænker, at du hellere må få et sæt ekstra øjne på kanten samt en stak øvelser mere. Jeg skal nok få dig i gang med crawl 🙂

/ Line

Det gode armtag i crawl

Vi er allerede godt i gang igen her i det nye år med både nye og “gamle” svømmere. Jeg har som nytårsfortsæt at forsøge at være lidt mere flittig med blogindlæggene. Jeg får skrevet mange mentale overskrifter, når jeg går inde på kanten, men der har jeg jo travlt med at rette på jer, hvorfor det med at komme til tasterne først kan ske senere. Og ja, vi ved alle hvordan det går, når først man er kommet hjem… 😉

Men nu til det faglige input. Som nogle af jer “stakler’ allerede har lagt øre til, så ville jeg nogen gange ønske, at vi alle blev enige om at kalde armtaget i crawlen for et “skuldertag” – det ville gøre det hele så meget lettere! I hvert fald når det handler om fremføringen af armen over vand.

Armtag – skuldertag – håndtag…

For en god ordens skyld skal jeg sige, at jeg i det følgende primært taler om fremføringen af armen over vand. Så skulle jeg på et tidspunkt tale om ‘armtaget’, så er det altså kun fremføringsdelen, jeg taler om.

Når jeg er inde i svømmehallen, så ser jeg rigtig mange starte fremføringen af armen med hånden. I det, de slipper vandet, lader de hånden være den styrende for fremføringen (dvs. fra hoften og frem forbi hovedet). De tænker bevægelsen som udefra-og-ind = fra fingerspidserne til skulderen. Det lyder måske en kende abstrakt, men hæng lige på et øjeblik, så skal jeg forsøge at forklare det nærmere.

Tænk på skulderen først
For at forklare, hvad der er galt med at starte med hånden, så tager vi  lige den korrekte fremføring først: armtaget starter ved og med skulderen!

Vi skal tænke fremad med skulderen, fremad og opad med albuen og SÅ kommer hånden slæbende bagefter som den tunge sæk kartofler. Der er altså INGEN styring fra håndens side. Skulderen er førerhuset på kranen, hvor armen er kranens “arm”, der skal føres frem.

Indefra og ud
Det er altså mere en bevægelse, der handler om at tænke indefra-og-ud. Og nu kommer forklaringen.

“Huset” i crawlen er centreret omkring din core. Tænk på dine bevægelser som noget, der starter inde fra din core og ud. Så når vi taler om fremføring af armen i crawl, så tænk på det, der kommer tættest på din core først og lad så bevægelsen rulle ud der fra: skulder – albue – hånd.

Giver det mening?

Vejen til det smidige armtag
Hvis vi laver “håndtaget” – som jeg ynder at kalde det – hvor vi starter fremføringen med at løfte hånden op (og lade den styre), så kan vi ikke undgå at trykke skulder og albue ned. Og det er ikke hensigtsmæssigt, hvis vi skal have den smidige og afslappede fremføring af armen, som I alle kigger sultent efter, når I ser de gode svømmere i vandet.

En god øvelse
Det er SVÆRT at ændre stil fra ‘håndtag’ til ‘skuldertag’, når man først har svømmet maaaange kilometer med den forkerte svømmestil. Men det kan læres. Og i starten føles det måske også mærkeligt, men det kommer til at give mere og mere mening, jo mere du prøver kræfter med det.

En god øvelse er at ligge i sideben og helt enkelt arbejde med at starte bevægelsen i skulderen. I denne øvelse skal vi ikke lave et egentligt armtag, men blot vænne kroppen til at tænke skulderen først. Derfor, svøm på siden med den ene arm fremme og den anden arm liggende afslappet på siden (øverst). Den afslappede arms skulder, er nu den, du arbejder med. Og den helt simple øvelse er:

Du skal trække på skulderen, som om du sagde “det ved jeg ikke”.
Men vær obs på, at du er helt afslappet i skulderen!
Det giver dig nemlig den første bevægelse i fremføringen af armen.

Det lyder måske meeeeget simpelt, men når der skal laves så store ændringer, så kræver det meget små og simple øvelser. Tro mig og de mange andre svømmere før dig 🙂

God tur i svømmern’!

Line

PS: er du skrevet op til mit nyhedsbrev, så får du blogindlæg som disse direkte i din indbakke.