Mange spørger mig ofte hvilket udstyr, de skal købe, når de skal i gang med at svømme. I udgangspunktet vil jeg sige, at det eneste “grej”, du bør investere i som nybegynder, er et par badebukser, et par gode svømmebriller og måske et par svømmefødder (læs mere om mine anbefalinger her).

Mange vil også meget gerne købe en pull buoy, da de enten har set andre bruge den og/eller hørt fra andre, der ligeledes har problemer med teknikken, at det hjælper dem med at holde de sat*** ben oppe 😉

Og en pull buoy er bestemt god til at holde dine ben oppe, og i grove træk svarer det da også til at du svømmede med en våddragt (når vi taler om opdrift). Men det fjerner jo ligesom bare ikke problemet: at du ikke har lært at holde balancen i vandet. Dermed ikke sagt, at vi ikke gør brug af en pull-buoy i undervisningen, vi skal bare være bevidste om, at den ikke må overtage dit arbejde med balancen.

Men tilbage til de der “grydelåg” – også kaldet håndplader. Dem er der også rigtig mange, der spørger, om de skal købe. Jeg ser rigtig mange i hallen, der padler afsted med kæmpe store håndplader. Det giver da også en fantastisk følelse af fremdrift, men ligger til gengæld også et ENORMT pres på dine skuldre. Og hvis din teknik ikke sidder lige i skabet, så er du på direkte kurs mod 2 x skulderskade. Det svarer lidt til at gå en tur i træningscenteret og gribe et par tunge håndvægte og så ellers gå i gang med svinge rundt med armene uden den store kontrol. Det går måske meget fint i starten men på den lange bane bliver det en rigtig dårlig oplevelse.

Min opfordring er derfor: lad være med at købe de store håndplader! Jeg ser rigtig meget dårlig teknik i hallen og kombineret med et par store håndplader får jeg næsten ondt i mine egne skuldre ved tanken om de mange 1000 meter, hvor folk tonser afsted med grydelåg spændt på hænderne. Få nu hellere teknikken på plads og træn dine ‘muller’ i fitnesscenteret i stedet.

Jeg vil derimod gerne opfordre til, at man køber FINGER PADDLES. Det er sådan nogen som dem her:

elite-finger-paddle-blk-sil

speedo-biofuse-finger-paddle-red-grey_1_2

Her har du stadig mulighed for at træne teknik. Med finger paddles bliver du en tand mere fintfølende i vandet og kan bedre mærke, hvad du laver under vand. Men uden at ligge for meget pres på dine skuldre. Men husk lige, at de er til fingrene (deraf navnet), så ikke noget med at kramme dem med håndfladerne (det har jeg set indtil flere gøre). De skal sidde sådan her:

placering-af-finger-paddles

Som sagt, hvis det er for styrketræningen, at du gerne vil bruge håndplader, så brug hellere 10 min ekstra på styrketræningen, når du nu alligevel er i fitnesscenteret. Håndplader eller finger paddles er til for at træne teknik alene, og jo større grydelåg du vælger, jo mere pres ligger du på dine skuldre. Og jeg går ikke ud fra, at du har lyst til (flere) skader?

Vi ses i hallen!

Line