Det har nogle dygtige folk fanget på video. Sådan næsten da. De har i hvert fald, via sensorer, målt aktiviteten i de forskellige muskelgrupper på en svømmer, der i videoen gennemgår alle fire stilarter: rygcrawl, brystsvømning, butterfly og til sidst i videoen crawl.

Når en ny svømmer starter ved mig, så er det ofte en kæmpe åbenbaring, at de ikke skal være aktive i ALLE muskler, hele tiden. De kommer ofte fra en crawlteknik, der mest af alt minder om overlevelse. Og til det bruger de en frygtelig masse kræfter.

Det er der såmænd ingen skam i, når ikke man ved bedre. Men derfor er det også svært for dem at forstå, at crawl (som de fleste vil lære) i virkeligheden er en serie af spændte og afslappede muskler. Jeg bruger eksempelvis en masse tid på at lære svømmeren at “slukke” for en masse spændinger i den arm, der ligger forrest i crawlen imens den anden arbejder. Den er hos mange nærmest på overarbejde, når de første gang kommer hos mig.

I videoen herunder kan I se (under crawldelen), hvordan armen primært bruges (dvs. musklerne er på ‘arbejde’) når der skal skabes fremdrift under vandet. Der skal derfor ikke bruges så mange kræfter på at føre armen frem og slet ikke, når armen hviler foran svømmeren, imens den anden arm er på arbejde.

Det er her, at mange svømmere er fristet af at bruge den forreste arm til at holde balancen med og ikke mindst til at ‘skubbe’ sig op ad vandet, når de skal trække vejret til den anden side. Derfor er det også svært for mange at fjerne de spændinger, for at flytte dem mere over i din core.

Men jeg har øvelser til det hele 🙂 Bare du møder op med et åbent sind ,og er klar på at svømme på en helt anden måde, end du er vant til. Så skal vi nok nå i mål.