HVORFOR skal vi lære bensparket?

Et dårligt benspark kan ødelægge hele din balance i vandet og dermed også din rotation. Og det gør det mega hårdt at skabe fremdrift. Punktum.

Et godt benspark kan derimod hjælpe dig til at ligge vandret i vandet, give dig en mere smidig rotation og dernæst selvfølgelig også at skabe fremdrift.

Men mest af alt er det at betragte som et ‘anker’ for de bevægelser, du skaber i den øvre del af kroppen. Selv langdistancesvømmere har en let bevægelse i benene hele tiden for at “forankre” deres rotation. Vi kan altså ikke bare totalt glemme dem 🙂

Så hvis du møder en Klåge-Åge på din vej, der siger, at du bare skal glemme alt om bensparket, så tag venligst et par hørebøffer på, smil venligt til vedkommende og vid, at du ved bedre 🙂

Sådan kan du øve crawlben:

  1. I den dybe ende af bassinet finder du en kant, du kan stå på. Stå med siden til, støt på det ene ben og lad det andet ‘dingle’ ud over kanten. Det er vigtigt, at du slapper helt af i det – også i hoften.
  2. Lav et let stræk i benet (helt ud i foden, så tæerne peger nedad), men vær obs på, at du ikke spænder i nogle af leddene.
  3. ‘Fang’ musklerne i hoften og lårene og få benet til at svinge frem og tilbage som et pendul.
  4. Mærk at knæleddet ‘giver efter’ for bevægelserne, men pas på ikke at gøre det til en aktiv medspiller.
  5. Når du synes, at du er ved at have fanget de rette muskler, så sæt gerne tempoet lidt op og gør dit benspark mindre (læs: 30 cm frem for kroppen og 30 cm bagud). Det intensiverer fornemmelsen i musklerne.
  6. Hav det eventuelt som øvelse, at du vil have dine storetæer til at ‘kysse’ hinanden hele tiden.

Nu er du snart klar til at prøve kræfter med det ude i vandet, liggende vandret. Husk, at vi skal have lange, fleksible og elastiske ben. Du må gerne tage en lille plade med, som du blot har imellem hænderne. Men det er allerbedst, hvis du blot har armene lige frem fra kroppen og så afslappede som muligt.

Mærk hele tiden efter, at du bruger hofter og musklerne både foran og bagpå lårene til at flytte benene med. Det kan nogle gange hjælpe, at man lidt glemmer, at man har nogle ben fra knæene og ned. At man mere fokuserer på, at man skal flytte sine lår. At underbenet så følger med, det er bare en “bonus” 🙂

Videoen her viser det rigtig godt. Masser af fleksibilitet i leddene, men til gengæld masser af aktivitet i hofter og lårmuskler (hvis I ser efter kan I sagtens se lårmusklerne blive aktiveret).

PS: lodrette crawlben er i øvrigt en anden god måde at træne crawlben på 🙂

PPS: hvis du gerne vil have besked, når der kommer nyt på bloggen, så er mit nyhedsbrev en god indgang. De to bliver som regel opdateret på samme tid 😉