Sådan starter stort hver mail jeg får fra en ny svømmer. Og det er der ikke noget forkert i! Jeg nævner det kun, fordi du så ved, at du ikke er alene i den båd 🙂

Sagen er bare den, at jeg ikke har en særlig øvelse eller teknik, der kan hjælpe dig på plads med vejrtrækningen. For der er så mange elementer af crawlen, der kan være skyld i dit besvær med vejrtrækningen. Derfor, hvis du vælger at starte i et undervisningsforløb hos mig, vil du opleve, at jeg bruger de første 2-3 timer på at lave en række øvelser, der (for dig) ikke minder ret meget om crawl.

Det synes familien Zachariasen også var lidt mystisk – til at begynde med…

“Line startede med at lære os det helt basale, som man bør kunne, når man skal bevæge kroppen i vand – øvelser vi, efter den første time, ikke helt synes havde noget med ”rigtig” svømning at gøre – men det var sjovt og meget hurtigt fandt vi også ud af, hvor vigtigt det egentligt er, at arbejde med kroppens balance i vandet, og hvor de forskellige bevægelser i crawl egentlig starter – og efterhånden mærkede vi alle en stor forskel. Grundøvelserne er gode at bruge også når vi svømmer for os selv i den daglige træning.”

Du skal betragte crawl lidt ligesom et puslespil på 20 brikker. Vi skal først blive gode venner med alle brikkerne, før vi stille og roligt begynder at sætte dem sammen, så du i sidste ende vil opleve, at du svømmer crawl, og at vejtrækningen ikke længere er noget, du tænker over. Men for at nå dertil er der som sagt en masse andet teknik, vi skal have styr på først.

Så ja, jeg kan godt forstå, at du kæmper med vejrtrækningen. Og den skal jeg nok hjælpe dig med at få styr på. Men jeg starter bare et helt andet sted 🙂

Maja, der svømmede hos mig for et par år tilbage har egentlig sagt det meget fint:

“Fokus på træningen hos Line var det allermest basale. Jeg svømmede lidt crawl, da jeg kom, men Line valgte alligevel at starte “forfra” – men med god grund.  At få det hele pillet fra hinanden, for derefter at blive sat sammen igen på korrekt teknisk vis, gav mig en større sikkerhed i vandet, og en større tro på at jeg nok skulle komme til at meste også denne disciplin i triatlon.”

Men nu skal du ikke efterlades helt uden i det mindste bare én øvelse. Den skal dog ses som én af flere øvelser, der til sammen skal sikre dig en god vejrtrækning.

Sidebensøvelse!

Den møder du enten i 1. eller som minimum i 2. time ved mig. Den har fokus på både balance, fornemmelsen i din core, skuldre og arme og i sidste ende også den indledende teknik i din vejtrækning. Den kan du se i videoen her:

Jeg kan derimod IKKE anbefale de øvelser, du ser i videoen herunder. Normalt vil jeg ikke vise forkerte øvelser her på bloggen, men jeg ser så meget “skrammel” rundt omkring i hallerne, så jeg kan ligeså godt pointere, hvad jeg bestemt ikke synes, at du skal kaste dig ud i af øvelser 😉

Det er specielt øvelse 1 og 2, du skal holde dig fra. Øvelse 3 og 4 kan du sagtens møde ved mig, men vejen dertil, er en helt anden, end den de foreslår her i videoen. Den korte forklaring er, at du får et forkert balancepunkt i vandet med de to første øvelser. Og det er dumt at starte forkert ud 🙂

Kæmp videre! Og kontakt mig hvis du tænker, at du hellere må få et sæt ekstra øjne på kanten samt en stak øvelser mere. Jeg skal nok få dig i gang med crawl 🙂

/ Line